Tatra 815 VE
Rallye Paris Dakar 1986

Tatra 815 VE

text: Miloš Drábek - 2003-03

Tatra 815 VE
Předlohou modelu byl vůz TATRA 815 6 x 6, který stál na startu 8. ročníku Rallye Paris - Alger - Dakar v roce 1986. Posádku tvořili Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec, Josef Kalina. Vůz měl startovní číslo 635. Tento ročník byl prvním rokem, kdy se této nejtěžší rallye účastnily nákladní vozy z Kopřivnice. Na startu stálo celkem pět kamiónů z Československa - dvě "tatrovky" a tři kamiony LIAZ. První účast na "dakaru" byla pro značku Tatra ještě neúspěšná. Oba kamiony kvůli velké bažině, kterou "ucpala" auta a kamiony jedoucí před "tatrami", nestihly start do poslední etapy a byly tak diskvalifikovány. Stejný osud potkalo dalších deset kamiónů, několik osobních automobilů, ale i motocyklů.



Model tohoto vozu byl vydán časopisem ABC na začátku roku 1987 (přesněji ve dvou číslech ABC, a to č. 9 a 10 ročníku 31). Podruhé pro velký úspěch mezi čtenáři ABC byl zopakován v sešitu Déček ABC č. 7, který vyšel v roce 1989, a kde byl model chybně označen jako vůz, který se účastnil "dakaru" v roce 1987. Model představuje vůz, tak jak byl připraven před odjezdem do 1. etapy celého závodu. Vzhledem k tomu, kdy byl tento model vydán, lze ho získat již jen na modelářských burzách a soutěžích, kde se občas naskytne možnost ho zakoupit. Pořizovací cena v době vydání 6 Kčs (dvě čísla ABC), případně 7 Kčs za sešit Déček. Vzhledem k době vydání je model zpracován ještě "ručně", což je trošku na škodu právě u sportovních vozů, ať už osobních či nákladních. Soutěžní vozy jsou pomalovány spoustou velkých, ale i malých reklam, které se bohužel "ručním , tedy nepočítačovým zpracováním" nedají na model namalovat. Ale i tak model ve svém výsledku působí věrohodně. Jedinou vadou na kráse a věrohodnosti může být podvozek modelu, který není zpracován s centrální nosnou rourou, jak je to zvykem u skutečných vozidel Tatra. Vlastní podvozek tvoří uzavřená "krabička", na kterou se lepí nástavby a držáky náprav. Tato úprava zpracování podvozkové části byla dána omezením na rozsah vystřihovánky ze strany redakce ABC.

Autorem modelu je osvědčený konstruktér papírových vystřihovánek Ing. arch. Richard Vyškovský. Model je zpracován ve standardním měřítku 1:32 v rozsahu 4,4 strany formátu A4 stavebních dílů. Perfektní podrobný návod popisující všechny důležité kroky stavby modelu včetně různých záludností má rozsah 1,5 stany A4 i s návodnou kresbou. Celkový počet dílů pro stavbu: 84 (číslovaných), 195 (jednotlivých včetně několika nepapírových dílů). Stupeň obtížnosti není uveden, na začátku návodu je však autorovo upozornění, že model je určen především zkušenějším modelářům.

Při podrobné prohlídce modelu ještě v "placaté" podobě lze zjistit pouze jedinou chybičku, kdy je stavební díl č. 63 (zadní nárazník) chybně označen jako č. 43, ale toto nepůsobí nejmenší problém. Model je vytištěn na papíru optimální gramáže, takže jeho stavba nepůsobí nejmenší potíže. Model je zpracován jako funkční, kola se otáčí, přední i zadní nápravy jsou výkyvné. Jediným "nedostatkem" funkčnosti modelu jsou pevná přední kola, která se nenatáčí.

Při provádění obvyklých přípravných prací je nutné si připravit několik nepapírových dílů - osiček ze špejlí a dále překreslit na kladívkovou čtvrtku výztužná žebra pro podvozek a korbu. Vlastní stavba modelu je rozdělena do pěti dílčích kroků: podvozek včetně náprav, kabina, korba s plachtou, kola a na závěr doplňky. Při stavbě podvozku jsem provedl úpravu natáčení předních kol. Použil jsem ofocené obdobné díly z dalšího modelu soutěžní Tatry, které jsem barevně sjednotil s originálními díly modelu. Při stavbě kabiny a zadní nástavby se nevyskytly nejmenší problémy, pouze před slepením dílu č. 53, který tvoří korbu i plachtu korby doporučuji tento díl ještě podlepit slabým kancelářským papírem, vzhledem k tomu, že se jedná o díl o velké ploše, který může být v budoucnu náchylný k promáčknutí. Po dokončení hlavních částí modelu zbývá dokončit kola, která jsou ještě zpracována s tradičními chlopněmi. Pro zkušeného modeláře není problém kola sestavit "technologií", která se nyní používá u kol modelů z vydavatelství PK Graphica (vlepení proužku papíru do pláště pneumatiky, který vytvoří "nasílení" pláště). Já jsem kola sestavil starší technologií - navíjením proužku papíru od samého středu kola. Je to metoda pracná a zdlouhavá a jediným pozitivem je, že celý model je těžší a lépe se pak pohybuje po podložce. Po osazení kol zbývá dokončit doplňky a provést barevné retušování "zbylých" bílých hran na modelu. Většinu retušování provádím ještě na neslepených dílech a provádím ho vodovými barvami, které se dají namíchat do potřebných odstínů. Na závěr provedeme zpevnění modelu a oživení barev přestříkáním modelu několika tenkými vrstvami bezbarvého laku. Toto je nutné u vystřihovánek z časopisu ABC provádět velmi opatrně, aby nám neprosvítal tisk z rubové strany vystřihovánky.

Model první "dakarské" Tatry 815 udělá radost každému modeláři a je důstojnou součástí sbírky papírových modelů.